måndag 21 mars 2011

Linssoppa

Jag har precis lagat till jättemycket linssoppa! Detta kommer att räcka till flera måltider och är dessutom gott, billigt och nyttigt! Jag hade lök, röda linser, morötter, lagerblad, curry, peppar, grönsaksbuljong, olivolja, tomatpure' och quornkorv i min. Brukar ni laga/äta linssoppa, isåfall vad har ni i eran? Är det något ni tycker saknas i min?:)
Recept (upplagt efter förfrågan)
8 portioner:
ca. 4 msk olja
4 st
gul lökar
6 dl
röda linser
1 msk
curry
8 st
morötter
4
grönsaksbuljongtärningar
3.4l
vatten
salt
peppar
2 st
lagerblad
1 msk tomatpure´
5 st quornkorvar
Tillagning:
1. Skala och hacka morötterna fint. Skala, finhacka och fräs lök och strimlade morötter tillsammans med curry i oljan.
2. Skölj linserna och tillsätt dem.
3. Häll på vatten,tomatpue´, buljong och lagerblad, koka i ca 10 minuter eller tills linserna är mjuka.
4. Hacka och stek quornkorven häll i de i soppan.
5. Smaka av med salt och peppar.

4 kommentarer:

Ida sa...

Kanel är en riktig hit i linssoppa! Gör en god hummus till och ett gott bröd, lyxmiddag :)

Lotta sa...

Mm, lät gott, ska testa! Jag har ett superrecept på linsgryta: http://lottiss.blogspot.com/search/label/recept

Fitnesscoachen sa...

Jag älskar linssoppa! jag har potatis i, och en burk krossade tomater. :)

Malin sa...

Skriv gärna receptet, vill testa tyckte det lät ut gott =)