måndag 14 mars 2011

Mina benhinnor

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om att jag besökt en naprapat som "misshandlade" mina ben ;) Eftersom problem med benhinnor är ett vanligt förekommande problem hos löpare så har flera hört av sig till mig och undrat vad jag gör åt det. Här kommer mina tips och erfarenheter. Jag kan inte säga att detta fungerar för alla, utan bara att det är såhär som min kropp fungerar.

I punktform;
1.För mig har totalvila fungerat väldigt dåligt. Vilket jag vet är tipset som man ofta får efter besök hos vårdcentral. Mina ben har reagerat dåligt på det. Jag tror att det är bra med lite "genomblödning" i musklerna. Att lägga till en vilodag kan man göra, det kan vara bra, men totalvila 2 veckor... Näe... då upplever jag att problemen kommer tillbaka ännu värre än innan när man sätter igång igen.
2. Ta det lugnt med kvalite´ts passen om det gör ont. Nöj dig med att bara hålla igång benen. Du får ändå ingen kvalite´eller fart när det smärtar.
3. Fundera på hur din kost ser ut. Ät gärna antinflammatorisk mat, såsom lax, makrill osv. Sök på google, kosten är viktigare än man tror. Jag tycker mig ha märkt en stor skillnad när det gäller mina benhinnor när jag äter typisk antiinflammatorisk mat .
4. Spring på mjukt underlag när du har problem, det blir lättare när snön försvinner då man kan springa på skogsstigar.
5. Massera där det gör ont samtidigt som du vickar på foten upp och ner. Detta tips har jag fått från flera håll och det tycks hjälpa. Jag tycker att det är bra om man har någon annan som ibland kan trycka och massera det onda åt en, som tex en naprapat. Det är lättare att "stå ut" med smärtan om någon annan trycker.
6. Utforska din kropp, ta reda på vad som fungerar. Analysera vad det kan bero på. Jag var på en föreläsning om idrottsskador förrut och föreläsaren sa en sak, en metafor som jag tänker på ibland; " Tänk dig att du har huggormar i din trädgård och att det oroar dig eftersom du har barn. Tänk då att du skulle fånga in alla ormar och köra de långt bort i skogen och lämna de där. Efter ett tag så skulle du dock återigen ha nya ormar i trädgården. Varför jo, för att det är en miljö där ormarna trivs. Då måste man alltså ta reda på varför de trivs där, kanske har du ett stenrös där de gillar att sola och kan bygga bon tex?". Samma sak gäller alltså med din kropp, ta reda på varför skadan "trivs" hos dig. Kanske är det kosten, stela muskler, eller underlagsbyte?
7.
Det sista och det kanske viktigaste tipset, ge inte upp. Det går upp och ner! Efter regn kommer solsken!

Sist och återigen, detta är mina personliga erfarenheter, hör av er i fall ni undrar något mer.

5 kommentarer:

Alexandra sa...

Detta inlägg kunde inte varit mer passande för mig just nu. Precis hemkommen från sjukgymnasten som sa att jag har benhinneinflammation...

Lars sa...

För mig blev det en stor skillnad när jag skaffade anatomiskt utprovade inlägg. Det i kombination med jag försöker undvika att ta ut mig för hårt under löppassen (ska jag ta ut mig ordentligt så får det bli crosstrainer eller cykel) har hållit benhinneflammation borta.

Staffan sa...

Jag kompletterar med följande.
8. i det "akuta" skedet, kyl det ömma området med kallt vatten i duschen eller en ispåse.
9. Se över dina skor, de kanske är slitna och behöver bytas ut, mina benhinnor brukar tala om för mig att skorna är slitna även om skorna ser ganska OK ut.
10. Det tips som hjälpt mig mest, öka stegfrekvensen och ta lite kortare steg då blir landningen lite annorlunda, mera på mittfoten och mera rakt under kroppen. Försök införa den här förändringen lite i taget för ett effektivare, mindre skadebenäget löpsteg!!

Dessi sa...

Det är många som har (eller tror sig ha) benhinneinflammation just nu. Forumet på jogg.se har just nu 10 aktiva trådar om människor som har problem. För min egen del tror jag det handlar om något annat än inflammation. Jag har haft problem med benhinnorna i två år nu trots att jag ändrat löpstil (hög stegfrekvens, landar mitt under kroppen). Jag tror det handlar mer om att jag är svag eller kort i någon muskel.

JHH sa...

Jag har lite ont nu, jag tror inte det inflammation men är väldigt trött efter att ha joggat lite. Jag tror bland annat det beror på att jag går i dåliga skor i vanliga fall (när jag inte tränar) och att jag är otränad. tränar just nu upp mina vader med hjälp av tåhäv för jag hörde någon gång nämna att har man tex ont i ryggen kan det bero på att man är dåligt tränad mage. Tänker att det skulle kunna vara så för min del men vaderna istället. Jag försöker helt fortsätta jogga och hoppas det blir bättre när jag blir bättre tränad...