onsdag 29 december 2010

Förnuftiga val "suger"

Jag är ledig och i morgon så har två vänner frågat mig om jag vill springa...och jag vill, verkligen!! Men jag tvingar mig själv att säga nej. Jag inser att det onda i ljumsken bör tas på allvar. Jag vet inte varför det gör ont faktiskt, varför kommer det nu? Vad har jag gjort för fel? När jag drar upp knät mot magen så smärtar det en hel del. Jag tycker att det suger att behöva säga nej till sådant som jag egentligen vill göra. Samtidigt så är jag så rädd för skador att jag inte kan ta risken. Kroppen försöker väl skicka signaler om att vila annars skulle det väl inte göra ont. GAAH! Detta måste verkligen gå över så fort som möjligt, annars blir jag galen!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tja!

Min erfarenhet av ljumsksmärta är att det kan bero på överansträngda muskler på lårets framsida eller insida, och ibland hjälper det att massera låren just där och se om man hittar nån öm punkt eller muskelknut som behöver masseras bort. Just my two cents.

Johanna sa...

Hoppas det går över!

Ousa sa...

Lite lättare massage och värmebyxor när du är ute. Så att du inte blir kall. Ljumskar brukar kunna krångla när de är kallt. Bra att du lyssnar på din kropp!

Frida sa...

Jag har ju gjort förutsägelser som slagit in tidigare (om du minns när jag skrev att det var bra att du blev sjuk efter din Spanienresa i sommras, eftersom det skyddar mot överträning, och att du bara skulle vara lugn - och vips persade du på milen ett tag efter det!:) så jag försöker mig på att säga nåt klokt igen. Tror inte du behöver vara så orolig över ljumsken, tycker mig känna igen syndromet efter halkig vinterlöpning på knöligt jobbigt underlag, det bli liksom en ovan instabilitet som belastar i riktningsled som ljumskar (iliopsoas m.fl.) inte är vana vid. Testat att springa "rakt fram" utan slitningar på löpband? Håll dig till sånt som inte provocerar smärta nån vecka (även lätt löpning på rakt och stabilt underlag, om det funkar) så tror jag ljumsken är fit for fight igen! Dock värt att vara extra uppmärksam på vinterväderunderlagsframkallade åkommor, klokt att du backat lite och lyssnar till signalerna! /F :)

Popruta sa...

Usch vad drygt :-/ Hoppas det blir bättre! Är också livrädd för skador, nästan så man känner efter lite väl mkt. Men hellre det än att känna efter för lite och bli skadad. Krya på dig!

Niclas sa...

Är det ljumsken du menar, eller någon av höftböjarmusklerna?

Sofie RW sa...

Att vara förnuftig känns tråkigt för det mesta, men man tenderar att få betalt för att vara förnuftig. Hoppas ljumsken återhämtar sig. (Jag hade också ljumskproblem förra vintern och våren och det berodde på en snedvridning i höft/ bäcken som gjorde att det blev felbelastningar)

hempa sa...

Förstår din frustration, dras också med en skada som hämmar just nu. Men jag försöker se det positiva i att vara skadad just nu och inte i maj. Enda nackdelen är hur man ska bli kvitt överskottsenergin och all julmat... :-)
Krya på dig och gott nytt år!

Lina sa...

Medeldist: Tack för tipset, masserade igår faktiskt!
Johanna: Tack!
Ousa: Ja det kan nog vara kylan, tur att jag drar utomlands nu då ;)
Frida: Jaaa jag minns den kommentaren!! :):) Tack även för denna kommentar, kände mig genast lugn efter att ha läst den:) Det kääns som om du vet vad du pratar om, hoppas du har rätt! :)
Popruta: Ja man vet ju så väl vad skador kan innebära. Man har väl lärt sig ngt av sina misstag:)
Niclas: hm... vet inte riktigt, det gör ont i låret typ när man drar upp knät?
sofie: Hur gjorde du för att bli kvitt med ditt problem?
Hempa: Ja det är sant, nu har man ju tid att vila faktiskt utan att påverka några resultat. Krya på dig själv och gott nytt!

Sofie RW sa...

Besökte naprapat som knäckte vridningen tillrätta och också en nervexpert eftersom en nerv var irriterad. Att det tog så länge att återhämta sig var säkert för att jag trots ontet fortsatte springa och det hann gå för långt. Klokt av dig att vila!

Matilda sa...

Förhoppningsvis har ditt onda gått över nu annars är nog det enda rätt att vila vila vila. Hoppas det löser sig snabbt!