fredag 1 maj 2009

Löpning tråkigt?

Jag kan inte ens räkna på fingrarna hur många gånger jag fått höra från folk att “Men löpning är såå tråkigt””jag får sån blodsmak i munnen“”det är så enformigt“ osv.

Så klart att det är motigt och jobbigt ibland. Det håller jag med om. Speciellt i början om man som otränad ger sig ut på en runda. Många ger det inte fler chanser än så. Tyvärr så kommer de då heller inte få möjligheten att få ut det som är positivt med löpning. För nybörjaren är det bra att veta att det är en tillvänjningsfas innan löpningen känns riktigt bra. Det kan räcka med två eller tre pass.

Löpningen gör så att…
* Man blir allmänt piggare, en god kondition innebär att du upplever vardagens ansträngningar som lättare.
*Ämnesomsättningen höjs vid konditionsträning, dvs hela kroppen fungerar bättre.
*Ditt hjärtas kapacitet förbättras
*lyckokänslor efter passet
*bättre hållning
*bättre syreupptagningsförmåga
*Minskad nivå av stresshormoner
* Motverkar depressioner
*Man blir snygg och får en vältränad kropp.
*En oslagbar frihetskänsla när man ”flyger” fram.

Dessa är bara några av de positiva fördelarna som fås genom regelbunden löpning.
Absolut så kan löpningen kännas jobbig, speciellt i början. Det är ju en krävande motionsform. Men då får man inte glömma att människokroppen har en förmåga att anpassa sig till nya vanor, och snart känns allt lättare och då får man ta del av godbitarna ovan! ;)
Så mitt tips är, ge det än chans!

Jag är beroende av löpningen, jag tycker inte det är tråkigt alls. När jag varit utan löpningen av någon anledning så har jag dessutom känt på försämringen av alla de fördelarna som jag nyss dragit upp, det om något har verkligen varit riktigt, riktigt Tråkigt!

Inga kommentarer: