tisdag 18 juni 2013

Tiden i New york ...

...den bara svischade förbi.
 Vi har verkligen haft en helt fantastisk vecka där!
Varför NYC då?
Jag har länge velat åka dit. Jag vet ingen som inte har gillat New york. Alla som jag har hört om som har varit där har sagt att de vill tillbaka. Det har helt enkelt gjort mig nyfiken, jag ville uppleva och se själv vad det är som fascinerar så många.
Först och främst, alltså, vilket tempo den där staden har! Det spelade ingen roll om man gick ut 7 på morgonen eller sent på kvällen det var alltid full rörelse.
Vårt hotell var i och för sig beläget bara ett stenkast från Times Square som är en av världens folktätaste platser och likaså populäraste så givetvis finns det nog lugnare områden i staden än just där. Men ändå!
Bloggmöjligheterna var sisådär på hotellet (dyrt/ovärt) och när jag är utomlands tänker jag att det viktigaste är att fokusera på att göra är sådant som jag inte kommer att kunna göra på samma sätt hemma. Därför fick bloggandet ligga lite på is och ge utrymme till annat.
Under veckan gjorde vi massor, vi shoppade b.la. väldigt mycket och promenerade MASSOR. Bland annat uppe på High Line, en övergiven upphöjd järnväg på Manhattans västsida, som nu är ombyggd till en lång och smal gångväg ovan marken. Riktigt coolt byggt!
Jag har nog aldrig promenerat så här mycket tidigare under någon semester. Vi gick flera timmar om dagen och vi har verkligen sett mycket av New York under denna vistelse. Det blev många fika-stopp för att återhämta sig och det som jag tycker saknas i New York är mysiga uteserveringar.  Det fanns det inte mycket av och det är tråkigt att sitta inne när solen skiner.
Istället för uteserveringar finns det dock och för sig en hel del parker dit många tog med sig take away, satt med stora hörlurar och åt glass osv. Staden bjuder in till detta på ett sätt som känns fint.
Jag skrev även i ett tidigare inlägg om att New York visade sig vara en riktig spring-stad och det stämmer verkligen.
I Central Park var det så mycket löpare att man nästan kunde tro att det pågick något slags lopp hela tiden. Överallt kom det löpare med färgstarka träningskläder springades. Lite längre bort gjorde någon utfallssteg. Plötsligt kom en annan springandes med ett snöre runt midjan med entusiastisk coach i släptåg. Någon annan yogade borta på en filt i gräset. Det var inspirerande! Skulle jag bo i staden skulle jag bara kunna gå ner och insupa allt detta i fall jag skulle få en motivationsdipp någon dag.  En annan fin löparutt var att springa längs med Hudson River. Det rekommenderas verkligen och är helt perfekt om man vill springa ett långpass. SÅ VACKERT!

foto: Söt ekorre i Battery Park

Times Square


Prommis i central park
Promenix i SOHO

 
Den sista bilden är hemma  just nu. Eftersom jag har åkt på någon hemsk halsåkomma har jag inte haft kraft att  få ordning på allt sedan vi kom hem. Alla nyinköpte grejer har jag dock lagt på köksbordet så att jag kan snegla på sakerna och le lite varje gång som jag ska koka ytterligare en kopp te med honung.
New York, vi ses snart igen!

2 kommentarer:

Saras Träningsblogg sa...

Åååh vilken härlig resa ni har haft! Jag vill med till NY och springa i central Park!!...Ja inte bara det då ;)

Fredric sa...

Jag var i staterna september 11 och mina minnen från den gången var när vi stirrade på den lilla hotell-tv:n och undrade "vad är det som händer?" och "hur tar vi oss hem nu då??". Vi tog oss hem ur kaoset men det skulle såklart vara kul att se New York på riktigt någon gång. P.S. Bra PB:n! D.S.