torsdag 20 juni 2013

Glöm inte hur grymt härligt det är med sommarträning!

Min förkylning är brutal. Jag har varit sjuk sedan i fredags och jag är fortfarande sänkt och sover inte på nätterna. I natt har jag ägnat mig åt hostattack efter hostatack! Så tråkigt och jobbigt. Jag vill ju ut och träna i finvädret. Tanken var att min träning skulle dra igång på riktigt den här veckan efter en återhämtningsperiod med mycket vila efter Stockholm Marathon. Det får bli nästa vecka nu istället får vi hoppas. Idag tänkte jag skriva lite om den underbara sommarträningen som man kan njuta av just nu (om man är frisk) och även framåt, i många veckor.
Jag är alltid i bäst form i slutet av sommaren, i augusti och september.
Det beror på olika faktorer men som alla grundar sig i årstiden SOMMAR.
1. Dels så har jag haft semester vilket innebär ökad möjlighet till vila och återhämtning.
2. Ljuset gör mig piggare samtidigt som att solen boostar kroppen med d-vitamin.
3. Det är lättare att äta nyttigt, för jag är mer sugen på sådant som är nyttigt när det är varmt och sol ute.
4. Humöret! Jag är gladare och tycker att utomhusträning i VÄRME är mycket härligare och roligare än kalla utomhuspass i mörker.
5. Det är lättare att springa kvalitetspass såsom intervaller på sommaren. Barmark och varma/mjuka muskler, Wiihoo!

Jag tycker att sommarträningen är den roligaste träningen på hela året! Den som jag längtar och saknar så in i bomben hela vintern. Därför tycker jag att det är lättare att få till bra träning just då.
Samtidigt vet jag att det är många som tycker att det är svårt med träningen under sommaren.
Träningen får ibland armbåga sig fram bland mycket annat.
Det ska badas, grillas, resas, slappas i hängmattor, läsas böcker och det är uteserveringar och picknickkorgar som ska fixas osv... och vet ni jag jag håller med! Det finns massa andra saker som man vill passa på att göra när det är sommar, saker som man i likhet med löpningen sett framemot hela vintern.

Så hur? Mina knep
Morgonträning: Helt klart ett av de smidigaste sätten att få in sin träning!
Transportlöpning: Till och från jobbet eller hem till kompisar?
Simma/vattenlöp: Om man hänger med vänner/familj vid ett hav eller en sjö kan man passa på att ta en paus i solandet och simma en stund.
Umgås och träna: Man kan träna och umgås med vänner samtidigt. Alla vänner tränar kanske inte men om de gör det så är det väl ett toppenbra sätt att umgås på!
Tidsbrist? Korta ner passet, 20 minuter är bättre än inget alls.
Prioritera: Ibland måste man prioritera. Vill man verkligen få in träningen så kanske man får stå ut med att få mindre tid över till annat.

Vill man så brukar det mesta gå att få till. Det handlar om vilja och inställning. Jag tycker det är synd om man missar sommarträningen. Lite av charmen med att bo i Sverige är att man får uppleva så tvärt olika årstider. Tränar man inte på sommaren tänker jag att man går miste om något. Föreställ er: Ett tidigt morgonpass, solen kikar fram, fåglarna kvittrar, behaglig luft dras ner i lungorna, shorts och ben som är lite brunare än vanligt. Mjuka steg på en stig. MAGI!
Summa kardemumma; passa på att träna under sommaren och glöm inte bort hur härligt det är!

1 kommentar:

Saras Träningsblogg sa...

Sommarträning är underbart! Jag och min bästis ska springa ihop nu i midsommar! Det är fina grejer det :)