lördag 20 juni 2009

Mot nya mål!

Jag vill springa tjejmilen på 46 minuter i år. Det snabbaste loppet som jag genomfört milen på är 48.39, så drygt 2,5 minut ska med andra ord "kapas". Tränar jag smart i sommar så tror jag att jag kan lyckas. Kollar man på resultatlistan från tjejmilen förra året så kom tjejen som sprang på 46 minuter på plats 277 av dem 9250 tjejer som hade tidtagning. Det skulle kännas bra! Det är ju ca. 25 000 tjejer som springer tjejmilen men man kan välja om man vill ha på tid eller inte. Personligen så förstår jag inte varför man skulle vilja delta i ett lopp utan tidtagning, men alla är ju inte som jag :)
Det är vissa saker jag bör tänka på om jag ska kunna bli snabbare.
*Äta bra mat, kanske ev. gå ner 2-3 kg
*köra löpning endast varannan dag, alltså vila en dag emellan eller alternativträna. För att undvika skador.
*"klocka" mig själv regelbundet på milen, i tävlingstempo.
*Intervaller och backträning

Nån som har mer tips??

6 kommentarer:

Espen sa...

Hei,
Jeg forbedret min 10km tid fr 49min til 42min på ett år.

Jeg tror grunnen for at jeg forbedret meg så mye på ett år var jeg TURTE å starte mye hardere allerede fra start denne gangen.

Du har jo løpt maraton og halvmaraton, derfor er 10km en kort men tøff distanse.

Du bør prøve å finne ut hvor raskt du kan gå ut på en 10km og klare å være der. JEG TROR du klarer å komme under 46 minutter. Men det spørs hvor hardt du tør å starte?

Jeg veide 4kilo mindre i Mai 2009 enn Mai 2008. Det hadde sikkert noe å si det også.

Men jeg trente ikke for 10km, jeg trente for Stockholm Maraton så jeg kjørte ingen intervall pass etc etc. Men mange som anbefaler 4x4 intervall pass for å få bedre fart!

Lykke til!

Selv løper jeg 10km i Addidasmila i Tromsø i kveld ( www.msm.no )

Mvh
Espen

Anonym sa...

Är inte alls duktig på träning och så, men jag kör långa intervaller för att förbättra min miltid. I tisdags t ex körde jag 6x1000m i 4 min-tempo och i torsdags var det vanliga intervallträningen på TSM.
Jag tror att intervallträningen är den träning som ger mest när man ska förbättra sig.

//Thomas

Lina sa...

Jaaa men detta låter ju hoppfullt!:) Verkligen intressant att höra hur ni gjort, det peppar!:) Ska definitivt börja intervall-träna!!

Anonym sa...

Jag tycker att du själv har hittat
grundreceptet för att bli snabbare på milen.
Fast gå ner i vikt behöver du väl inte..?
Att klocka sig själv i tävlingstempo är något jag själv har praktiserat och som Espen skriver
,våga testa gränsera och prova på hur hårt du kan gå ut för att sedan hålla uppnådd fart utan för den delen passera mjölksyragränsen och "spränga" sig. OBS! glöm inte c:a 10 min. uppjogg och några koordinatonslopp(3x100m) före så du inte chockar kroppen!
(PS.i de flesta träningsprogram som jag läst så förespråkar man dock att man INTE ska upp i tävlingsfart på träning utan ligga strax under Ds.) När det sen kommer till tävling så finns det ju naturligtvis olika sätt att lägga upp loppet t.ex gå ut sakta och sedan öka etc.

Bästa rådet kom nog Thomas med: TUSINGAR!
dvs.4,5 eller 6x1000m. med 1-2 min jogg/ståvila emellan .Fart 4-4.30 min/km.

Ooops! märker när jag läser igenom texten att jag inte direkt har kommit med några nya råd utan mest upprepat dina egna samt Espens och Thomas :-)
/kalle.

Lina sa...

Tack för tipsen och alla kloka ord!:) Men när ni kör "tusingar" kör ni på bana då? eller uppskattar ni längden?

Anonym sa...

Man kan med fördel springa på bana så får man exakt sträcka, och märker bättre när man förbättrar sig. Själv har jag bara sprungit intervaller 1ggn. på bana (8x400m.) och det var med TSM i våras. Det var en extra kick att löpa på löparbanor. Man kan ju oxå springa på tid t.ex 4x4.30 min. fram och tillbaka på en bra sträcka och se till att man orkar lika långt på alla 4 repetionerna. Nästa gång kanske man orkar lite längre...Kanske dax att skaffa en klocka med GPS?
(Taskig tomte som inte kom med en Garmin 405 som du önskade så mycket ha ha ha! :-) )
/kalle.