torsdag 7 april 2011

Latte onyttigt?

Inte nödvändigtvis.

Inte denna som jag dricker just nu. Den är nämligen full av näringsämnen och en rik källa till protein, A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, riboflavin, folsyra, B6-vitamin, B12-vitamin, kolin, järn, kalcium, forsfor och kalium. Hur kommer det sig då? Jo, för denna är baserad på ägg! :) Så här gör du; Lägg två råa ägg i en mixer, mixa. Koka upp 2 dl vatten. Låt en tsk kokosolja smälta i vattnet. Häll i vattnet i mixern, mixa. Häll upp i ett glas och häll i kaffet. Voila, värsta hälsolatten. Funkar även bra som mellanmål. Jag var skeptisk till de råa äggen första gången, men det är jättegott, smakar inte råa ägg! Prova! :)

4 kommentarer:

Karin sa...

Det låter verkligen peck, men allt ska väl testas iaf en gång! Som de superäckliga coltingpannkakorna.

Annars så blir jag provocerad när folk säger att latte är onyttig. Det är kaffe (vars positiva effekter vid lagom konsumtion är väldokumenterade) och mjölk (som innehåller vitaminer och mineraler samt bra protein).
Go lattte!

Lina sa...

Ja det låter inte gott, jag vet, blev jätteförvånad!
Jo jag förstår vad du menar ang. latte. Jag tycker att det beror på i vilket sammanhang och vad man menar med "onyttig". Många cafeér använder ju tex baristamjölk vilket kan vara negativt om man har problem med vikten och dricker det väldigt ofta. Allt är relativt! :) Men jag älskar oxo latte :) Himla gott ju :)

Karin sa...

Fast när jag dricker latte ute och de har Barista mjölk så brukar jag snabbt gå över till en LCHF diet :-) faktum är att jag jämt går på diet, ibland LCHF, ibland gelebjörnsdiet, ibland lågfett... :-)

Anonym sa...

Tja där!
Följer din blogg med nöje... Därför kanske lägga en kommentar, en du som kan ha nytta av, snarare ett tips, en länk... Nu blev det rörigt... Håll till godo
http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/